خرید دستگاه برش پلاسما

راهنمای انتخاب|خرید دستگاه برش پلاسما

مقدمه راهنمای خرید دستگاه برش پلاسما

مزایا و معایب و مقایسه برشکاری پلاسما 

سلام به شما . اگر بخواهیم به مزیت های اصلی برشکاری پلاسما در زیر اشاره ای داشته باشیم ، میتوان گفت در مقایسه با برش هوا گاز از کیفیت و سرعت برش بیشتری برخوردار بوده و همچنین بر خلاف هوا برش توانایی برش آلیاژ های استیل ، آلومینیوم و منیزیم را نیز داراست .

از طرفی از ذکر این نکته نباید غافل ماند که هزینه راه اندازی آن از فرایند برش هوا گاز بیشتر بوده اما خوشبختانه به گاز سوختنی نیاز ندارد و ماده مصرفی آن همان هوای اطراف ماست که میتواند توسط یک کمپرسور به سر  تورچ برشکاری انتقال پیدا کند . پس در فرایند برش پلاسما شما دیگر به کپسول های اکسی استیلن و کپسول اکسیژن هیچ نیازی ندارید . 

از طرفی در مقایسه با برش لیزر علی الخصوص در برشکاری ضخامت های بالا ، از نظر هزینه راه اندازی بسیار بسیار به صرفه تر میباشد . البته در نظر داشته باشید در مقایسه با برش لیزر دارای دوضعف جدی است . 

نقاط ضعف برش پلاسما

  • اینکه در ضخامت های بالا در حدود 30 میلیمتر و بالاتر ، لبه برش در مقطع خود صاف نیست و همواره در نزدیک سطح پایین ورق حالت لاله ای به خود میگیرد .واضح تر بگوییم ، شکل لبه برش ، به شکل قوس پلاسما ایجاد میشود که البته با کمی سنگ زنی این عیب برطرف خواهد شد . قطعات مصرفی این فرایند بازرسی و تعویض دائم میخوان و از عیوب دیگه فرایند میشه به صدای زیاد برشش اشاره کرد . 

با علم به مطالب نوشته شده در بالا در ابتدا میتونید تصمیم بگیرید از کدام فرایند برشکاری برای مجموعه تولیدیتون استفاده کنید . اما چنانچه فرایند برش پلاسما رو اتخاب کرده باشید احتمالا سوال اصلی شما اینه که دستگاه چند آمپر بخریم ؟ هواخنک بخریم یا آبخنک ؟ ترانسی بخریم یا اینورتری ؟ و از این دست سوالات …

توی این مقاله به وضوح میخوایم در همین مورد صحبت کنیم با ما همراه باشید 

با علم به مطالب نوشته شده در بالا در ابتدا میتونید تصمیم بگیرید از کدام فرایند برشکاری برای مجموعه تولیدیتون استفاده کنید . اما چنانچه فرایند برش پلاسما رو اتخاب کرده باشید احتمالا سوال اصلی شما اینه که دستگاه چند آمپر بخریم ؟ هواخنک بخریم یا آبخنک ؟ ترانسی بخریم یا اینورتری ؟ و از این دست سوالات …

توی این مقاله به وضوح میخوایم در همین مورد صحبت کنیم با ما همراه باشید 

نکته اول انتخاب خرید دستگاه برش پلاسما

انتخاب توان و آمپر مناسب برشکاری 

جدی ترین سوالی که در ابتدا در ذهن صنعتگران و نفرات خرید کارخانجات ممکن است ایجاد شود اینست که دستگاهی که میخریم چند آمپر باید خروجی داشته باشد ؟ 

برای این سوال اولا نکات زیر را مد نظر قرار دهید . 

1-حداکثر ضخامت برش مورد نیاز شما چند میلیمتر میباشد ؟ 

2- در طول روز ، چند دقیقه میخواهیم با آن حداکثر ضخامت مورد نظر کار کنیم ؟ 

3- متداول ترین ضخامت ورقی که برش میزنیم چند میلیمتر میباشد ؟ 

با پاسخ دادن به این سوالات میتوان توان مناسب یک دستگاه متناسب با کار مجموعه تولیدی را به دست آورد . 

به طور کلی انتخاب آمپر برشکاری پلاسما یک فرمول طلایی دارد . ابتدا بدانید که ورق ضخامت 3 میلیمتر ، نیاز به جریان 20 آمپر داشته و به ازای هر 3 میلیمتر افزایش ضخامت ورق باید 10 آمپر  به جریان خروجی خود اضافه کنیم . 

به عنوان مثال اگر بخواهیم ورقی را با ضخامت 12 میلیمتر برش بزنیم ، میدانیم که :

(3*3)+3 = 3+9 =12

طبق متن بالا ، 3 میلمتر اول که با رنگ نارنجی نشان داده شده  نیاز به 20 آمپر داشته و به ازای هر 3 میلیمتر افزایش ضخامت 10 آمپر باید جریان را افزایش دهیم . یعنی 

50=(10*3)+20

 
در نتیجه برای برش ورقی به ضخامت 12 میلیمتر ما به 50 آمپر جریان خروجی نیاز داریم .
 
 اما نکات بعدی : 
 
پس از محاسبه آمپر توسط فرمول قید شده در بالا ،با توجه به دیوتی سایکل هر دستگاه که جزو مهم ترین اطلاعات هر دستگاه میباشد ، میتوانیم یک دستگاه با توان مناسب برای رسته کاری خود انتخاب کنیم . به عنوان مثال ، برای برش دائم ورق 30 میلیمتر ، احتیاج دارید به دستگاهی که بتواند 120 آمپر را با دیوتی سایکل 100 درصد برای شما تامین کند . 
چرا دیوتی سایکل 100 درصد ؟ چون فرض شده ورق 30 میلیمتر به صورت دائم در طول شبانه روز برش میخورد . 
زمانیکه گفته میشود دستگاهی در جریان خروجی 100 آمپر ، دیوتی سایکل 100 درصد دارد ، به این معنیست که آن دستگاه با جریان 100 آمپر و پایین تر از آن قادر است فعالیت کند و آسیبی نبیند . اما هر چه جریان خروجی از 100 آمپر فراتر رود ، دیوتی سایکل دستگاه کاهش میابد . 
 
 

به عنوان مثال ، جدول مشخصات دستگاه PARS CUT 150T را مشاهده مینمایید . اگر به اعداد اشاره شده در مستطیل های زرد رنگ دقت کنید به وضوح بیان شده : در حداکثر جریان خروجی دستگاه یعنی 150 آمپر ، دیوتی سایکل دستگاه ، 50 درصد است . یعنی در هر ده دقیقه ، فقط 5 دقیقه میتوان با دستگاه کار کرد و پنج دقیقه بعدی دستگاه باید در حالت روشن استراحت داشته باشد . اما با همین دستگاه چنانچه در آمپر های 115 و کمتر کار کنیم حتی اگر شبانه روز هم دستگاه فعال باشد هیچ آسیبی به سیستم وارد نمیشود . 

نکته دوم | خرید دستگاه برش پلاسما آبخنک یا هواخنک؟؟

دستگاه برش پلاسما آبخنک یا هواخنک؟؟

به صورت صحیح و واضح ، کسانی که مدت زمان برشکاری طولانی مدت ندارند ، یعنی به صورت کلی هر چند دقیقه یکبار تنها چند ثانیه با دستگاه کار میکنند یا هر یکساعت یا هر نیم ساعت در حد دو دقیقه با دستگاه کار میکنند ، اصلا احتیاج به دستگاه آبخنک ندارند . البته باید مد نظر داشته باشند که تورچ مورد استفاده به اندازه کافی ظرفیت آمپر خروجی دستگاه را داشته باشد . 

کسانی که دائما قصد کار کشیدن از دستگاه را دارند اگر بالای 90 یا 100 آمپر کار میکنند ، نیاز به دستگاه آبخنک دارند اما زیر 90 آمپر ، نیاز به دستگاه آبخنک نیست . در نظر داشته باشید در شهر های گرم و شرجی کشور حتی در جریان های 70 آمپر به بالا از یونیت و تورچ آبخنک استفاده شود . 

میدانید که آبخنک یا هواخنک بودن اصلا هیچ ربطی به دستگاه نداشته و تنها بر روی عمر تورچ اثر گذار خواهد بود . دستگاه هایی که اشتباها آبخنک نامیده میشوند ، خود توسط فن و هوا خنک میشوند و تنها دارای یک واحد خنک کننده رادیاتوری هستند که وظیفه جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تورچ را بر عهده دارد. . 

نکته سوم | خرید دستگاه برش پلاسما اینورتری یا ترانسی ؟؟

دستگاه برش پلاسما اینورتری یا ترانسی ؟؟

طبق تحقیقات ، دستگاه های های ترانسی ، از نظر عمر مزیت خاصی نسبت به اینورتری ها ندارند . اینورتر ها مصرف برق کمتری داشته و از وزن بسیار بسیار کمتری برخوردارند . از طرفی دستگاه های اینورتری در بازار ایران  دارای آپشن hf میباشند در حالی که دستگاه های ترانسی در حال حاضر نیاز به یک پارت تکمیلی دارند تا آپشن hf به آنها اضافه شود اضافه کردن این پارت تکمیلی در حال حاضر یعنی امروز به تاریخ 18بهمن 1401 ، حدودا 4 میلیون تومان هزینه در بر دارد . دستگاه های مخصوص کار با cnc ، تنها مشخصه شان همین داشتن آپشن hf میباشد . در نظر داشته باشید چنانچه میخواهید با استفاده از cnc برش پلاسما انجام دهید ،تورچ مورد استفاده شما حتما باید از نوع اتومات باشد . 

با این حال بنا بر تجربه شخصی ، پیشنهاد ما در آب و هوای گرم و شرجی جنوب ، استفاده از دستگاه های ترانسی میباشد . اما در آب و هوای شهر های معمولی استفاده از اینورتر نیز منعی ندارد . 

ذکر چند مثال در خرید دستگاه برش پلاسما

چند مثال در انتخاب دستگاه برش پلاسما

دستگاه برش پلاسما در ضخامت های زیر 10 میلیمتر 

دستگاه های 40 آمپر و 50 آمپر تنها مخصوص مصارف خانگی میباشند . چنین دستگاه هایی در دل خود معمولا داراییک کمپرسور کوچک بوده که میتواند در حد قابل قبول هوای مورد نیاز را برای شما تامین کند . با این حال توقع برش ورق های بالای 5 میلیمتر را به صورت دائم و با عمر زیاد از چنین دستگاه هایی نداشته باشید . این دستگاه ها فقط و فقط مخصوص کار های بسار جزیی و آسان طراحی شده اند . فروش این تیپ دستگاه در فروشگاه بردیا الکترود به دلایلی متوقف شده است . 

چنانچه برای کارگاه خود قصد برش دائم ورق هایی با حداکثر ضخامت 10 میلیمتر را دارید ، مدل دستگاه های زیر به شما پیشنهاد میشود 

 در رابطه با دستگاه های توصیه شده بالا چند نکته باید ذکر شود . 

  1. دستگاه CUT 120C ایران ترانس گزینه مناسب و مطمئنی برای این رنج ضخامت بوده و حتی تا ضخامت های بالاتر را نیز به صورت دائم جوابگوست . قابلیت نصب روی cnc را داشته و تا حداکثر ضخامت 30 میلیمتر را برای شما میتواند برش دهد . 
  2. تمامی دستگاههای بالا دارای آپشن شروع بدون تماس یعنی HF بوده و قابلیت نصب بر روی دستگاه CNC را دارند .

دستگاه برش پلاسما در ضخامت های بین 10 تا 15 میلیمتر 

اگر سر و کار شما با ورق های 10 تا 15 میلیمتر به صورت دائم میباشد ، میتوانید باز هم از خرید دستگاه های آبخنک صرف نظر کرده و با خرید دستگاه های هواخنک ذکر شده در بالا ، از هزینه های خرید خود بکاهید . 

دستگاه برش پلاسما در ضخامت های بین 15 و 20

چنانچه قصد برش دائم ضخامت های 15 تا 20 میلی متر را دارید دستگاه های زیر پیشنهاد میشود .

نکته بسیار مهم : 

دستگاه ترانسی pars cut130 گام الکتریک در جریان خروجی 100 آمپر و اینورتر power cut 131 جوشا در جریان 115 آمپر دارای دیوتی سایکل 100 درصدی میباشند . همین امر باعث میشود حتی در دمای 40 درجه نیز دستگاه اول ( دستگاه ترانسی 130 آمپر گام الکتریک ) بتواند به صورت دائم ضخامت 25 میلی متر و دستگاه دوم ( اینورتر 130 آمپر جوشا ) نیز بتواند به صورت دائم ضخامت 30 میلیمتر را برش بزند . نکته مهم اما در اینجا الزام استفاده از یونیت آبخنک و تورچ آبخنک به همراه دستگاه میباشد . چرا که در ضخامت های بیشتر از 25میلیمتر ، جریان از حدی که تورچ هواخنک دارای عمر طولانی باشد خارج شده و دیگر تورچ هواخنک به خوبی کار نمیکند . در ضخامت های بالای 25 میلیمتر یعنی جریان های بیشتر از 90 آمپر ، خرید و استفاده از یونیت و تورچ آبخنک را به همراه این دستگاه ها فراموش نکنید . 

نکته مهم دیگر 

ممکن است در برخی شهر های جنوب کشور در فصل های گرم سال ، دما از 40 درجه سانتیگراد نیز بالاتر رود . در هنگام خرید اینورتر به این امر دقت کافی داشته باشید و همواره بدانید اگر دما از حد آزمایش دستگاه یعنی 40 درجه بالاتر رود ، باید جریان کمتری را برای دیوتی سایکل 100 درصد در نظر گرفت . به عنوان مثال اگر دستگاهی در 100 آمپر دیوتی سایکل 100 درصد دارد ، برای استفاده در مناطق جنوبی در فصل های گرم سال ، فقط در 80 آمپر میتوانید بر روی کار دائم دستگاه حساب باز کنید و گرنه طبیعتا دستگاه آسیب میبیند . و همچنین همانطور که عنوان شد بر حسب تجربه به یاد داشته باشید در مناطق جنوبی ، دستگاه های ترانسی کارکرد بهتری نسبت به اینورتر ها دارند .

دستگاه برش پلاسما در ضخامت های بین 20 و 30 میلیمتر

چنانچه قصد برش دائم ضخامت های 20 تا 30 میلی متر را دارید دستگاه های زیر پیشنهاد میشود . به یاد داشته باشید در این رنج ضخامت برش و ضخامتهای بالاتر ، حتما دستگاه دارای یونیت آبخنک باشد . 

دستگاه برش پلاسما در ضخامت های بین 30 و 40 میلیمتر

چنانچه قصد برش دائم ضخامت های 30 تا 40 میلیمتر را دارید ، تنها پیشنهاد ما به شما ، دستگآه ترانسی 150 آمپر گام الکتریک ، مدل  PARS CUT 150 TAW  و دستگاه اینورتری 160 آمپر جوشا مدل power cut 161 آبخنک میباشد . هر دو این دستگاه ها قادرند جریان 150 آمپر را با دیوتی سایکل 100 درصد برای شما تامین نمایند .

مطالعه و دانلود کاتالوگ و دفترچه راهنمای دستگاه PARS CUT 150 TAW گام الکتریک 

مطالعه و دانلود کاتالوگ و دفترچه راهنمای دستگاه power cut161ACNC جوشا

دستگاه برش پلاسما 150 آمپر آبخنک گام الکتریک مدل PARS CUT 150TAW (CNC)

190254000 تومان تومان

دستگاه برش پلاسما 150 آمپر آبخنک گام الکتریک

قابلیت برش انواع فلزات تا ضخامت 40 میلیمتر 
  • ارسال رایگان
  • اعمال تخفیف در خرید حضوری 
  • مشمول خدمات اصلی تیم بردیا الکترود
  • یکسال گارانتی+ده سال خدمات پس از فروش شرکتی

برش ورق های فوق ضخیم

به منظور برش ورق های بسیار ضخیم دستگاه های زیر پیشنهاد میشود 

دستگاه برش پلاسما ۴۰۰ آمپر کیلبرگ آلمانی مدل smart focus400

تومان تومان

دستگاه برش پلاسما ۴۰۰ آمپر کیلبرگ آلمان

قابلیت برش انواع فلزات صنعتی تا ضخامت 100 میلیمتر
  • ارسال رایگان
  • اعمال تخفیف در خرید حضوری 
  • دارای گارانتی یکساله بردیا الکترود
  • مشمول خدمات اصلی تیم بردیا الکترود

دستگاه برش پلاسما ۴۰۰ آمپر راد الکتریک مدل CUT-400

925000000 تومان تومان

دستگاه برش پلاسما ۴۰۰ آمپر راد الکتریک

قابلیت برش انواع فلزات صنعتی تا ضخامت 100 میلیمتر
  • ارسال رایگان
  • اعمال تخفیف در خرید حضوری 
  • مشمول خدمات اصلی تیم بردیا الکترود 
  • دارای گارانتی 15 ماهه طلایی راد الکتریک

دستگاه 400 آمپر برش پلاسما مارک هایپرترم ( استوک )

1410000000 تومان تومان

دستگاه 400 آمپر برش پلاسما مارک هایپرترم ( استوک )

مدل ht400 استوک سالم
قابلیت برش انواع فلزات تا ضخامت 100 میلیمتر
  • ارسال رایگان
  • مشمول خدمات اصلی بردیا الکترود
  • اعمال تخفیف در خرید حضوری
  • تست در محل تحویل خریدار

پس از مطالعه دقیق مطالب این مقاله چنانچه سوالی داشته باشید میتوانید از طریق پلتفرم دیدگاه زیر مطرح کرده یا از طریق چت مخصوص وبسایت سوال خود را با ما مطرح نمایید . همچنین میتوانید از طریق راه های ارتباطی قید شده در صفحه تماس با ما ، با مجموعه بردیا الکترود در ارتباط باشید 

درباره جوشکاری زیرپودری

درباره جوشکاری زیرپودری | مزایا و معایب

درباره جوشکاری زیرپودری | پیشگفتار

جوشکاری زیرپودری از دسته فرایند های جوشکاری قوس الکتریکی است که  یک منبع توان بسیار قوی با یاری گرفتن از تجهیزات جانبی جوشکاری ،  با ایجاد  قوس قوی و به کار گیری سیم جوش مناسب ، میتواند یک اتصال مطمئن و استاندارد و بدون عیب را برای ما تولید کند . در حقیقت  ، وظیفه پودر جوشکاری در این فرایند ، همان وظیفه روپوش  الکترود  در  فرایند اکترود دستی است و پس از جوشکاری نیز به شکل سرباره ( گل جوش ) از  روی مهره جوش برداشته میشود . 

درباره جوشکاری زیرپودری

در پست آپارات زیر ، تمامی مزایا و معایب این فرایند به طور گستره بیان شده و پیش بینی میشود پس از تماشای فیلم جواب بسیاری از سوالات خود را در مورد فرایند جوش زیرپودری گرفته باشید . پس تا آخر پست با ما همراه باشید 

در پست آپارات زیر ، تمامی مزایا و معایب این فرایند به طور گستره بیان شده و پیش بینی میشود پس از تماشای فیلم جواب بسیاری از سوالات خود را در مورد فرایند جوش زیرپودری گرفته باشید . پس تا آخر پست با ما همراه باشید 

مزایا و معایب جوشکاری زیرپودری 

نکته اول

به طور کلی خرید دستگاه جوشکاری زیرپودری بیشتر مخصوص واحد های صنعتی بزرگ بوده و واحد های کوچکتر حتی در صورت نیاز ممکن است به دلیل قیمت بالای دستگاه و تجهیزات مربوطه و یا حتی محدودیت برق ورودی کارگاه ، توانایی خرید دستگاه را نداشته باشند . پس در همین قدم اول از معایب این فرایند ، میتوان به قیمت بالای تجهیزات اولیه این فرایند اشاره نمود . 

اما به خاطر داشته باشید به صورت کلی ، به دلیل سرعت و کیفیت بسیار بالا و همچنین عدم نیاز به استاد ماهر جوشکار در این فرایند ، هزینه اتصال جوشکاری واحد صنعتی بسیار کاهش میابد . اما به هر حال بعضا واحد های صنعتی به دلیل محدودیت های ذکر شده در بالا حتی در صورت نیاز ترجیح میدهند از این فرایند در پروسه تولید خود استفاده نکنند . 

نکته دوم

میزان بالای حجم مذاب در این فرایند هم به عنوان نقطه قوت میتواند ظاهر شود و هم نقطه ضعف . میزان بالای حجم مذاب ، باعث پرشدن بسیار سریع درز اتصال های بزرگ شده که در زمان و هزینه اتصال به شدت صرفه جویی میشود . بهتر است بدانید ، درز اتصالی که در فرایند های معمول همچون جوشکاری الکترود دستی و میگ مگ ، با چند پاس جوشکاری پر میشود را میتوان در فرایند زیرپودری با یک پاس و با کیفیت بسیار بالا پر کرد و اتصال داد . 

اما از طرفی همین میزان بالای حجم مذاب ، محدودیت اجرای جوشکاری در پوزیشن های غیر تخت را به همراه دارد . اکیدا بدانید توسط جوشکاری زیرپودری فقط و فقط پوزیشن تخت لب به لب  ( 1G ) و تخت گوشه (1F ) را میتوان اتصال داد .

 

نکته سوم 

تحت هییییچ شرایطی هیچکدام از فرایند های معمول جوشکاری قوسی ، به اندازه فرایند زیرپودری نفوذ ندارند . به تصویر زیر از هندبوک AWS توجه کنید .

با استفاده از یک نوار پشتی ، حتی ورقی با ضخامت 12.7 میلیمتر را میتوان با اعمال جریان 1100 آمپر ، به کارگیری سیم 4.8 میلیمتری با کیفیت بسیار بسیار بالا اتصال داد . میتوانید فرض کنید به چه میزان در زمان هزینه صرفه جویی به عمل خواهد آمد ؟

به عنوان مثال دوم به تصویر زیر از همین هندبوک توجه نمایید 

طبق این جدول ، چنانچه ضخامت ورق حدودا 16 میلیمتر نیز باشد ، میتوان با دو پاس یک اتصال نفوذ کامل تولید نمود . توجه کنید در این حالت ، هیچگونه پخی زده نشده و همچنین بین دو ورق هیچ فاصله ای وجود ندارد . 

تا اینجا سعی کردیم اطلاعات کلی در مورد فرایند جوشکاری زیرپودری برای شما بیاریم . اگر دنبال منابع کامل تر هستین حتما ویدیو رو ببینید و بعد از این هم با ما همراه باشید 

تا اینجا سعی کردیم اطلاعات کلی در مورد فرایند جوشکاری زیرپودری برای شما بیاریم . اگر دنبال منابع کامل تر هستین حتما ویدیو رو ببینید و بعد از این هم با ما همراه باشید 

در پایان شما میتونید سوالات خودتون رو از طریق راه های ارتباطی صفحه تماس با ما ، با گروه بردیا الکترود در میون بگذارید 

در پایان شما میتونید سوالات خودتون رو از طریق راه های ارتباطی صفحه تماس با ما ، با گروه بردیا الکترود در میون بگذارید 

تفاوت بین sc2001 و sp1601 گام الکتریک

مقایسه revo mig sc 2001 و Revo mig sp1601 از شرکت گام الکتریک و یک نکته طلایی

پیشگفتار | مقایسه revo mig sc 2001 و Revo mig sp1601 از شرکت گام الکتریک

سلام به همه شما 

در این نوشته قصد داریم دو تا از پر فروش ترین دستگاه های میگ مگ ( co2 ) گام الکتریکو مورد بررسی قرار بدیم تا اولا با چشم باز تر خرید کنید و دوما یه نکته طلایی در آخر داریم که حتما به دردتون میخوره . پس تا انتها با ما همراه باشید . این دو دستگاه یعنی دستگاه های Revo mig sp1601 و Revo mig sc 2001 از جمله ترانس های میگ مگ شرکت گام الکتریک هستند که هم در مدل های آبخنک و هم در مدل های هواخنک به فروش میرسن . مدل های آبخنک و هواخنک هر دو دستگاه قیمت تقریبا یکسانی دارند و میشه گفت هر دو دستگاه برای کار های سنگین گزینه های مناسبی هستند . 

تصویر نمای کلی دستگاه revo mig sp1601 گام الکتریک 

گام الکتریک revo mig sc2001

تصویر نمای کلی دستگاه revo mig sc2001 گام الکتریک 

تفاوت اول ....

در مرحله اول باید بدانید که حداکثر آمپر کاری دستگاه sc2001 ، جریان 600 آمپر بوده در حالی که sp1601 ، دارای حداکثر جریان 450 آمپر میباشد . دستگاه sc2001 ، در حداکثر جریان خود دارای دیوتی سایکل 25 درصد بوده و sp1601  در حداکثر جریان خود ، دارای دیوتی سایکل 60 درصد است . در همین جریان یعنی 450 آمپر ، دستگاه sc2001 ، 100 درصد دیوتی سایکل دارد . البته  این به این معنی نیست که در سیکل کاری سنگین sp1601 کمبود توان داشته باشد اما میتوان گفت در سیکل های کاری سنگین طبیعتا انتظار عمر مفید بیشتری از دستگاه sc2001 میتوان داشت . 

جدول اطلاعات revo mig sp1601
جدول اطلاعات revo mig sc2001 ( ستون آخر )

تفاوت دوم | تفاوت اصلی

اگر به صفحه پنل هر دو دستگاه نگاهی بیندازید متوجه تفاوت در ظاهر و باطن دستگاه خواهید شد . در نظر اول باید گفت که تنظیم ولتاژ در sc2001  گسسته و در sp1601 به صورت پیوسته انجام میشود . همین امر باعث راحتی تنظیم ولتاژ مورد نظر در sp1601  میشود . از طرفی sp1601 قابلیت پالس زدن داشته که بسیار قابلیت مهمی به شمار میرود . اهمین این آپشن در این دستگاه همان نکته طلایی این مقاله میباشد . 

پالس در جوشکاری میگ مگ دو کاربرد اصلی دارد . 

1- در مورد اسپری که دارای حرارت ورودی بالا و سرعت بیشتر و کیفیت بسیار عالی است ، عملا جوشکاری حالت های عمودی و بالای سر غیر ممکن است . چرا که حرارت ورودی بالا منجر به سیالیت بسیار زیاد مذاب گردیده و از طرفی حجم مذاب جوش نیز در این حالت بسیار بالاست . نتیجه این دو عامل طبیعتا شره کردن جوش به پایین و عدم اتصال صحیح فلز پایه میباشد . اگر بتوانیم به شیوه ای حرارت ورودی را کمتر کنیم میتوانیم از شره کردن مذاب جلوگیری کنیم . اولین راهی که به نظر میرسد اینست که به جای استفاده از مود اسپری در جوشکاری ، مود اتصال کوتاه به کار ببریم که نیازمند آمپر و ولتاژ کمتری بوده و حرارت کمتری به قطعه کار وارد مینماید اما بدانید که این مود اولا دارای عیب شایعی به نام lof میباشد که اغلب جوشکاران را گرفتار میکند و ازطرفی سرعت جوشکاری نیز در این حالت نسبت به مود اسپری بسیار پایین میباشد . راه دومی که میتوان به کار برد اعمال پالس در قوس است . اگر ما به طور پیوسته آمپر و ولتاژ را بین مقدار اصلی و مقداری کمتر جا به جا کنیم ، حرارت ورودی را کاهش داده ایم و در عین حفظ سرعت بالا و کیفیت عالی مود اسپری از شره کردن آن در حالت های سقفی و عمودی جلوگیری کرده ایم . حالتی را فرض کنید که در یک کارگاه قرارست لوله هایی به هم دیگر یا به فلنج ها جوشکاری شود و به دلیل محدودیت های کارگاه نمیتوان لوله ها را به صورت عمود به یکدیگر اتصال داد یعنی حالت لوله ها قبل از جوشکاری باید موازی با زمین باشد . میدانید که در این حالت هم به پوزیشن تخت هم افقی هم عمودی و هم بالای سر کار میکنید و اصطلاحا به این پوزیشن 5G گفته میشود . در چنین مواردی در داخل کارگاه یا از جوشکاری تیگ استفاده میشود که عملا سرعت بسیار پایینی دارد ، یا جوشکاری الکترود دستی به کار برده میشود که به اندازه میگ مگ سرعت و کیفیت نداشته و دارای عیوب خاص خود میباشد . یا باید میگ مگ با مود اتصال کوتاه ایجاد کرد که احتمال بروز عیب LOF در آن بالاست و نسبت به مود اسپری سرعت بسیار پایین تری دارد . یا اینکه از اسپری پالس استفاده کنیم تا در کنار داشتن کیفیت بالا ، از شره کردن مذاب در پوزیشن بالای سر یعنی زیر لوله جلوگیری کنیم . به علاوه میتوان اشاره کرد که استفاده از لوله گردان ها مستلزم هزینه بسیار بالا بوده و جوشکاری زیرپودری نیز دارای دستگاه های گران قیمت تر و تجهیزات و راه اندازی پیچیده ای هستند . پس میتوان گفت در حالات خاصی واقعا آپشن پالس در میگ مگ ، آپشن کارآمدی است که دستگاه SP1601  دارای این آپشن بوده و میتوانید دامنه و فرکانس پالس را به حالت دلخواه مناسب تنظیم کنید . 

2- در جوشکاری آلیاژ های آلومینوم ، در بعضی مواقع برخلاف میل باطنی اجبارا فلز پایه را باید پیشگرم کنیم . چرا که آلومینوم دارای ضریب انتقال حرارت بالا بوده و حرارت جوشکاری در کل قطعه پخش میشود . نتیجه چنین اتفاقی عدم اتصال صحیح آلیاژ پایه است که میتواند خسارت های جبران ناپذیری به قطعه و مجموعه وارد نماید . از طرفی پیشگرم کردن آلومینوم میتواند منجر به رسوب فاز های ناخواسته در آلومینوم شده و ترک گرم را به وجود بیاورد . در چنین مواردی شدیدا احساس میشود که کمتر شدن حرارت ورودی ، به جلوگیری از ترک گرم در آلومینوم پیشگرم شده کمک خواهد کرد . اگر مود اتصال کوتاه به کار ببریم باز با عیب LOF دست و پنجه نرم میکنیم مود اسپری نیز با احتمال قوی میتواند موجب شکل گیری ترک گرم شود . در چنین مواردی اسپری پالس دار باز هم راه چاره است که SP1601 دارای این آپشن بوده حال آنکه SC2001 از این آپشن بی بهره است . 

پنل جلو دستگاه revo mig sp1601

حال که با مزیت پالس در میگ مگ آشنا شدید ، بد نیست با پنل این دستگاه و تنظیم سیستم پالس نیز آشنا شوید . شکل بالا پنل دستگاه sp1601 را به خوبی نشان میدهد . سلکتور شماره 7 فرکانس پالس را میتواند به مقادیر 50 پالس ، 100 پالس و 150 پالس بر ثانیه تغییر دهد . همچنین دامنه تنظیم پالس با ولوم شماره 9 قابل تنظیم است .  

تکنیک شروع جوشکاری آرگون بدون خراش

پیشگفتار | شروع جوشکاری آرگون بدون خراش

سلام به شما . حتما میدانید که شروع جوشکاری آرگون به روش خراشی ، احتمال ایجاد عیب آخال تنگستنی را بالا خواهد برد. به منظور دفع این عیب روش های متنوعی ابداع شده است . از جمله معروفترین های این روش ها میتوان به شروع قوس با آپشن hf و یا lift arc اشاره نمود . اما میدانیم که اینورتر های معمولی چنین آپشنی ندارند . در ثانی اگر آپشن hf  دستگاه جوشکاری معیوب گشته و آپشن lift arc فعال نباشد . در این مواقع تکلیف چیست ؟ 

نمونه تصویر رادیوگرافی فلز جوش حاوی آخال تنگستنی ( نقطه های سفید رنگ )

پیش تر در مورد تفاوت آپشن lift arc و hf در مقاله تفاوت سیستم های دیحیتال و آنالوگ بحث شد . اما چنانچه هیچکدام از این آپشن ها در دسترس نباشد و یا اینکه قصد داشته باشیم با اینورتر های جوشکاری الکترود دستی جوشکاری آرگون انجام دهیم ، روشی که در ادامه به آن پرداخته میشود بدون تماس تنگستن با قطعه کار میتواند قوس آرگون را برقرار کند . بدین صورت که تنگستن را نزدیک سطح قطعه کار نگه داشته ، سیم جوش را روی قطعه کار خراش داده و در همین حین به یک آن با قطعه کار تماسش میدهیم . برای درک بهتر موضوع ویدیو زیر را مشاهده نمایید . 

با تشکر از پیج اینستاگرامی prime weld در تهیه این پست بسیار کارآمد 

تفاوت اینورتر های تیگ دیجیتال و آنالوگ

تفاوت اینورتر های تیگ دیجیتال و آنالوگ و توضیح کاربرد آپشن های اینورتر های دیجیتال

پیشگفتار | تفاوت اینورتر تیگ دیجیتال و آنالوگ

اگر قصد خرید اینورتر های جوشکاری تیگ داشته باشید ، دیجیتال یا انالوگ بودن اینورتر شما را به شک می اندازد که تفاوتشان چیست و کدام مناسب شماست . به صورت مختصر ، اینورتر های تیگ دیجیتال نسبت به آنالوگ در مواردی برتری داشته و در نتیجه به نسبت آنالوگ ها قیمت بالاتری دارند . شاید بپرسید از ظاهر دستگاه ، کجا بفهمیم اینورتر مورد نظر ما دیجیتالی است یا آنالوگ ؟ 

جواب : اینورتر های دیجیتال چندین کلید لمسی و تنها یک ولوم دارند . به منظور تنظیم هر پارامتر ، با فشار دادن کلید مربوط به آن پارامتر ، مقدار آن را فراخوانی کرده و با ولوم مقدار آن را تنظیم میکنید . اینورتر های آنالوگ ، اما برای تنظیم هر کدام از پارامتر ها ، ولوم مخصوص به خود را دارند یعنی بر خلاف اینورتر های دیجیتال ، اینورتر های آنالوگ دارای حدود ده ولوم مختلف به منظور تنظیم صحیح پارامتر ها هستند . 

تفاوت اینورتر های تیگ دیجیتال و آنالوگ
تصویر بالا : تصویر پنا اینورتر های آنالوگ و تصویر پایین : پنل اینورترهای دیجیتال

همانطور که گفته شد ، اینورتر های دیجیتالی ، دارای آپشن های اضافه ای هستند که به آنها در مقایسه با اینوررتر های آنالوگ برتری میبخشد . آپشن هایی نظیر : 

  • ذخیره اطلاعات و فراخوانی آنها در زمان مورد نیاز 
  • تنظیم فرکانس تناوب جریان ac 
  • امکان شروع قوس از طریق lift arc 
  • امکان اجرای آسان پیش گاز 
  • امکان اجرای جریان ac موج مربعی 
  • آپشن نقطه جوش 

این چند آپشن ذکر شده در بالا را در همه اینورتر های دیجیتال میتوان یافت . حال آنکه در اینورتر های آنالوگ پیدا نمیشوند . اما اینکه کاربرد هر کدام چیست ، موضوع ادامه این نوشته میباشد . 

- ذخیره اطلاعات و فراخوانی در زمان مورد نیاز

تصور کنید با چند تیپ مختلف محصول کار میکنید و همچنین تغییر دائم تنظیمات دستگاه برایتان دشوار میباشد . اکثر اینورتر های دیجیتال با این آپشن به شما این امکان را میدهند تا با ذخیره سازی تنظیمات مورد نظر و فراخوانی آن اطلاعات در زمان خود صرفه جویی کنید . 

به عنوان مثال برای جوشکاری ورق هایی با ضخامت های مختلف لازم است مقدار درصد آمپر بالا در پالس زدن ، فرکانس پالس ، فرکانس ac و … به صورت جداگانه تنظیم شوند و ممکن است در هر مرحله از تنظیم ، در دفعات بعدی تنظیمات مناسب را فراموش کرده باشید . با ذخیره سازی اطلاعات دیگر با این مسائل رو به رو نخواهید بود . چرا که با یک مرتبه تنظیم و ذخیره سازی تنظیمات ، در دفعات بعدی زمان و حوصله کمتری از شما گرفته خواهد شد .

- تنظیم فرکانس تناوب ac

میدانید که جریان ac جریانی است که قطب های دستگاه مرتبا در حال تغییر میباشند . یعنی تورچ به طور مرتب مثبت و منفی میشود . د اینورتر های آنالوگ که امکان تغییر این تنظیمات وجود ندارد ، تعداد دفعات تغییر قطب درثانیه ، 60 دفعه خواهد بود . به بیان علمی ، فرکانس جریان ac در این اینورتر ها ، 60 هرتز خواهد بود . اما اینورتر های دیجیتال امکان تنظیم فرکانس را به مام میدهند . بالابردن قابل توجه فرکانس ac موجب بارک شدن گرده جوش شده و به صورت کلی کمی گرمای ورودی به جوش را کاهش میدهد . پس به نظر میرسد فرکانس ac بالا به جوشکاری ورق های ضخامت پایین به ما کمک میکند . لازم به ذکر است این آپشن تنها زمانی فعال است که جریان دستگاه متناوب باشد و گرنه تنظیم فرکانس تناوب در جریان dc هیچ مفهومی ندارد . 

- شروع قوس با آپشن lift arc

میدانیم که شروع قوس در جوشکاری تیگ حرفه ای از طریق خراش الکترود تنگستن با قطعه کار امری ناپسند بوده و باعث ایجاد عیب آخال تنگستن میشود . به منظور جلوگیری ازاین عیب دو سیستم hf و lift arc پیشنهاد میشود . تمام اینورتر های تیگ سیستم hf  را دارا میباشند . به منظور شروع قوس ازطریق سیستم hf تنها کافیست دست خود را روی ماشه تورچ بگذارید تا قوس به خودی خود شروع شود . آپشن لیفت آرک کمی کتفاوت است . به منظور شروع قوس ازطریق lift arc لازم است تورچ را به صورت عمود بر قطعه به قطعه کار بچسبانید و سپس سوییچ تورچ را فشار دهید در همین زمان اگر تورچ را ازروی قطعه کار بردارید میبینید که قوس جوشکاری تشکیل شده است . دو نکته در اینجا لازم است بیان شود . اول اینکه نگران پدیده اتصال کوتاه و چسبیدن الکترود تنگستن به قطعه کارنباشید چرا که هنر آپشن لیفت آرک این است که از این پدیده جلوگیری میکند . نکته دوم آنکه به دلیل کشیده نشدن تنگستن روی قطعه کار در lift arc عیب آخال تنگستن نیز نداریم . برای آشنایی بیشتر با این روش شروع قوس بر روی این عبارت نارنجی رنگ کلیک کنید . 

ممکن است این سوال ایجاد شود که چرا وقتی سیستم hf هست چرا سراغ lift arc برویم ؟؟ 

جواب : سیستم hf بر روی سیگنال های رادیویی تاثیر منفی خواهد گذاشت . در نتیجه ممکن است سیستم های دیگر یک مجموعه تولیدی را در نزدیک خود دچار اختلال کند . همچنین اگر قصد انجام فرایند تیگ به صورت رباتیک دارید پیشنهاد میشود به منظور عدم تداخل و به هم ریختگی اکچوئیتور و سیستم دستور دهنده ربات ، از سیستم lift arc استفاده نمایید . 

- اجرای آسان پیش گاز

میدانیم  که  برای  حفاظت از حوضچه جوش در برابر عوامل جوی ، اعمال گاز محافظ در جوشکاری امری لازم است . اما چه بهتر که بتوانیم گاز را قبل از تشکیل شدن قوس به حوضچه جوش وارد کنیم تا از عدم ایجاد هر گونه عیب در ابتدای گرده جوش جلوگیری شود . این آپشن مستقیما در اینورتر های دیجیتال فعال است . در اینورتر های آنالوگ هم با استفاده از ترفند هایی میتوان آن را فعال کرد که در مقاله نحوه فعال کردن آپشن پیش گاز در اینورتر های آنالوگ تیگ به آن پرداخته ایم . 

- موج سیسنوسی مربعی

عوض شدن دائم قطبیت جوشکاری میتواند هم به شکل سینوسی و هم به شکل مربعی انجام شود . تفاوت ظاهری این دو موج را در شکل زیر میتوانید ببینید 

اینورتر های آنالوگ دارای آپشن موج مربعی نیستند . خاصیت اصلی موج مربعی این است که جریان زمان کمتری در محدوده نزدیک صفر به سر میبرد در این حالت جریان پایدار تر بوده و این به نوبه خود باعث ایجاد ظاهر مناسب تر حوضچه جوش میگردد . 

کاربرد لنز گازی در جوشکاری آرگون

لنز گازی چیه ؟ به چه درد میخوره ؟

پیشگفتار

لنز گازی ، یه سری قطعه هست که به جای سرامیک ، کلت بادی و تفلون رو تورچ بسته میشه . کولت این ست با کولت معمولی هیچ فرقی نداره . اما چرا ما باید چنین تجهیزی روی تورچ تیگ ببندیم ؟

ست لنز گازی چند تا مزیت خوب داره که بد نیست بدونید و اصلا احتمال زیاد نسبت به خریدش مجاب میشید . 

در اصل گاز لنز یه قطعه فیلتر شکل هست که در شکل رو به رو میتونید ببینید و عمل آرام سازی جریان رو به خوبی انجام میده . منظور از جریان آرام چیه ؟؟ جریان گازی که در هنگام حرکت مثل گردباد نباشه و روی یک خط مستقیم مولکول هاش حرکت کنند . به عکس پایین دقت کنید به راحتی متوجه منظور من خواهید شد  . 

این منظم حرکت کردن جریان گاز ، قطعا باعث محافظت بیشتر از حوضچه میشه . چون تمرکز گاز محافظ روی حوضچه جوش بیشتر میشه و خب این یعنی جوش سالم تر . 

اگر به مقاله تنظیم مناسب دبی گاز محافظ مراجعه کنید میبینید که اونجا یه ستون خاص فقط برا لنز گازی گذاشته . عدد هایی هم که توی اون ستون ها هست کمتر از عدد های ستون تورچ بدون لنز گازیه . خب این یعنی چی ؟ یعنی وقتی ست لنز گازی رو میبندین روی تورچ عملا میتونید دبی رو یه ذره بیارین پایین تر و مشکلی هم پیش نیاد . و این یعنی مصرف کمتر گاز آرگون . یکی از اصلی ترین مواد مصرفی جوشکار ها . 

این لنز گازی ، دو تا فایده دیگه هم داره . 

1 – وقتی لنز گازی روی تورچ وصل باشه جریان های جزیی هوای اطراف توی کارگاه کمتر روی محافظت گاز تاثیر میزاره . اما خب بالاخره اگر سرعت باد از یه حدی بیشتر شد نباید توقع معجزه از گاز لنز داشت و قطعا تو این حالت چون محافظت به صورت ناقص انجام میشه ، طبیعتا تخلخل های زیادی توی قطعه دیده میشه .

2 – جا هایی که مجبورین برای تعمیر قطعه داخل کنج یه قطعه رو جوشکاری کنید ، اگر بتونید تنگستنو یه مقدار بیشتر از داخل تورچ بیارین بیرون خب بهتر میتونید جوشکاری کنید . اما بیرون آوردن تنگستن از داخل تورچ باعث اکسید شدن سریع تنگستن میشه . چون هر چی از تورچ فاصله میگیریم محافظت گاز کمرنگ تر میشه خب . اما لنز گازی میاد این محدودیت رو از بین میبره . وقتی لنز گازی رو سر تورچتون دارین دیگه نگران بیرون اومدن بیش از حد تنگستن از تورچ نیستید . 

نکته مهم در مورد ست لنز گازی پیرکس

یه نوع ست دیگه لنز گازی هم داریم به اسم ست پیرکس . این ست از نظر قطعات دو تا تفاوت با ست گاز لنز اصلی داره . 

  1. جنس سرامیک تورچش به جای اینکه آلومینا صورتی رنگ باشه ، پیرکس شفاف هست که البته ظاهر مطلوب تری داره 
  2. کلت این ست با کلت های معمولی یکی نیست . اگر یادتون باشه ، اول همین مقاله گفتیم که کلت ست لنزگازی معمولی با ست معمولی تورچ آرگون یکیه . اما تو ست پیرکسی حتی همون کلت هم با ست معمولی یکی نیست . 

در کل بدونید که طبق تحقیقات و تجربه ای که تا الان داشتیم ، ست پیرکسی با این که گرون تر هست ، هیچ مزیت کاربردی نسبت به ست گاز لنز اصلی نداره و حتی میشه گفت توی آمپر های بالای 150 شدیدا دفورمه میشه و حتی از یه جایی به بعد کلا ذوب میشه . پس کلا ازش استفاده نکنید . خلاصه هیچ مزیتی نداره .

در آخر …

شما میتونید این محصول رو از فروشگاه ما یا از هر فروشگاه دیگه ای که صلاح میدونید خرید کنید . یادتون باشه این ست روی تورچ مینیاتوری بسته نمیشه و سایز های سرامیک مختلفی داره . اگر خواستین از ما خرید کنید توی قسمت توضیحات سفارش حتما سایز سرامیک مورد نیازتونو بنویسید . اگر هم نمیدونید چه سرامیکی براتون مناسبه با ما ازطریق پلتفرم چت آنلاین قرمز رنگ گوشه صفحه در ارتباط باشین . 

در آخر …

شما میتونید این محصول رو از فروشگاه ما یا از هر فروشگاه دیگه ای که صلاح میدونید خرید کنید . یادتون باشه این ست روی تورچ مینیاتوری بسته نمیشه و سایز های سرامیک مختلفی داره . اگر خواستین از ما خرید کنید توی قسمت توضیحات سفارش حتما سایز سرامیک مورد نیازتونو بنویسید . اگر هم نمیدونید چه سرامیکی براتون مناسبه با ما ازطریق پلتفرم چت آنلاین قرمز رنگ گوشه صفحه در ارتباط باشین . 

دبی مناسب گاز آرگون در جوشکاری تیگ ( آرگون )

دبی مناسب گاز آرگون در جوشکاری تیگ ( آرگون )

پیشگفتار

سلام به شما . حتما میدونید که جوشکاری تیگ یا همون جوش آرگون بدون گاز محافظ اصلا قابل اجرا نیست . گرچه برخی فولاد ها در جوشکاری میگ مگ ، با گاز co2 هم جوش میخورن اما همون آهن رو با جوش تیگ بخواین جوش بدین باید گاز آرگون به کار ببرید . چرا ؟ چون حتی اگر درصد کمی گاز آرگون شما ، گاز co2 داشته باشه تنگستنتون دیگه به درد نمیخوره و باید دور انداخته بشه . 

اما خب فقط این نیست . شما باید بدونید چه مقدار گاز آرگون باید تزریق کنید . اگر کم تنظیمش کنید که خب یا تخلخل دارید یا اکسید شدن و جوش نخوردن یا هردو . از طرفی نمیشه گفت تا ته باز میکنم شیر مانومترو . چون هم از نظر اقتصادی به صرفه نیست با این قیمت گاز آرگون ، و هم اینکه اگر جریان گاز آرگون از یه حدی بیشتر بشه اغتشاش جریان به وجود میاد و عملا باز هم محافظت از حوضچه ندارید . به این حالت میگن نه خدا و نه خرما . 

حالا که هم مقدار کم گاز آرگون هم مقدار زیاد گاز آرگون برای کیفیت جوش مضره ، پس مقدار استاندارد و صحیح چنده ؟ توی جدول زیر خیلی واضح نشون میده . شما بر اساس قطر تنگستن میاین سایز سرامیک رو انتخاب میکنید و بر اساس اون گاز آرگون را . 

یه مثال میزنم تا کلا روال رو بفهمید . به فرض میخواین با تنگستن 2.4 کار کنید . سرامیک مناسب کار شما میشه یا سایز 6 یا 7 یا 8 . خب کدوم یکی از اینا بهتره ؟ در جواب باید گفت بستگی به کار شما داره . یه وقت هست که یه درز باریک هست که سرامیک 8 چون بزرگه دسترسی شما به حوضچه جوش رو یه مقدار مختل میکنه ولی سرامیک سایز 6 مشکلی نداره میتونید استفاده کنید . حالا اگر  متریال  فولادیه ، مقدار دبی گاز محافظی که روی مانومتر تنظیم میکنید باید بین 5 تا 7 لیتر بر دقیقه ( L/min ) باشه . مقدار 5 برای سرامیک 6 و مقدار 7 برای سرامیک سایز 8 . به همین سادگی . حالا اگر ما سر  تورچ ست گازلنز بسته باشیم یه مقدار داستان فرق داره . این دبی باید روی 4 تا 5 لیتر بر دقیقه تنظیم بشه . تو مقاله معرفی لنز گازی گفتیم که gas lens چیه و به چه درد میخوره . پیشنهاد میکنم بخونیدش .

یا به عنوان مثال اگر متریال آلومینیومی رو بخواین با تورچ بدون گاز لنز و تنگستن 3.2 جوشکاری کنید ، باید 6 تا 12 لیتر بر دقیقه دبی گاز  آرگونتون باشه . فکر میکنم دیگه واضح تر از این نمیشد . اگر بازهم سوالی دارین از طریق واتساپ ، تلگرام یا این آیکون چت قرمز رنگ پایین بپرسید جوابگو هستم .