دسته‌بندی نشده

5 نکته در باب راهنمای خرید اینورتر جوشکاری مناسب .

راهنمای خرید اینورتر های جوشکاری

اینورتر های جوشکاری ، جدیدترین نسل دستگاه های جوشکاری اند که با استفاده از تکنولوژی سوئیچینگ ، عمل تبدیل ولتاژ و جریان را برای ما انجام میدهند . استفاده از این تکنولوژی در ساخت دستگاه ها باعث شد اینورتر های جوشکاری در مقایسه با رکتیفایر ها ، وزن کمتر ، حجم کمتر ، کیفیت جوش بهتر و آپشن های بیشتری داشته باشند . اگر در بازار قدم زده باشید متوجه تعداد بیشمار برند های اینورتر در حال حاضر خواهید شد . اما به راستی کدام اینورتر ارزش خرید دارد ؟ کدام برند قابل اعتماد تر است ؟ چه نکاتی را باید حتما مد نظر قرار داد . اگر جواب این سوالات رانمیدانید ، پس حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید . 

مسلما خرید محصولات کاربردی و مهم در هر عرصه ای نیازمند تحقیقات بسیار است . برای راهنمایی بیشتر با ادامه مطلب و نکات ذکر شده در پایین همراه باشید .

مسلما خرید محصولات کاربردی و مهم در هر عرصه ای نیازمند تحقیقات بسیار است . برای راهنمایی بیشتر با ادامه مطلب و نکات ذکر شده در پایین همراه باشید .

1- دیوتی سایکل ، مفهوم بسیار مهم

اینورتر های جوشکاری در بیشترین آمپرشان به صورت دائم توانایی فعالیت ندارند . باید به مشخصه ای به نام دیوتی سایکل که در کاتالوگ محصول باید درج شده باشد ،دقت نمود . به عنوان مثال در کاتالوگ محصولی نوشته شده که این محصول در 200 آمپر دیوتی سایکل 60 درصد دارد . این بدین معناست که در هر ده دقیقه جوشکاری دستگاه چهار دقیقه باید استراحت کند . نکات مهم در این بحث توجه به مفهوم دیوتی سایکل است . اگر جوشکاری شما به شکلی است که دائما نیاز به قطع و وصل کردن جریان جوشکاری دارید ، به یاد داشته باشید که مجموع زمان های قطع بودن و وصل بودن جریان جوشکاری باید 6 دقیقه و زمان استراحت 4 دقیقه باشد (با فرض آنکه دستگاه در آن مقدار آمپر دیوتی سایکل 60% دارد ) . و اینکه دستگاه را در زمان استراحت خاموش نکنید و بگذارید دستگاه توسط فن خود ، خنک شود . 

راهنمای خرید اینورتر جوشکاری

به جدول مشخصات اینورتر IT250C ایران ترانس توجه کنید . ایران ترانس در این جدول ذکر کرده که این اینورتر قادر به تامین 250 آمپر خروجی نیز میباشد . اما اگر بیشتر دقت کنید ، دیوتی سایکل 60 درصد را ذکر میکند . همانطور که گفته شد این به این معنیست که این اینورتر در جریان 250 آمپر ، در هر ده دقیقه ، 4 دقیقه باید استراحت کند . به شدت پیشنهاد میشود در هنگام خرید فقط روی آمپری که دستگاه دیوتی سایکل 100 درصد را در آن تامین میکند حساب باز کنید . برند های معتبر برای هر اینورتر رنج الکترود معرفی میکنند به این معنی که با این اینورتر ، این قطر الکترود و قطر های پایین تر از آن را به صورت دائم میتوانید جوشکاری کنید . برای مثال اینورتر IT250C ایران ترانس توانایی ذوب دائم الکترود تا قطر 4 میلیمتر را داراست که رنج آمپر 120 تا 160 را میطلبد . 

توجه : درصورت رعایت نکردن این نکته احتمال سوختگی دستگاه بسیار بالاست و هیچ برندی هیچ مسئولیتی در قبال آسیب قبول نخواهد کرد . 

2 - ماهیت گارانتی ، مهم تر از مدت گارانتی

متاسفانه برخی برند های حال حاضر بازار ایران ، کلمه گارانتی را ابزاری برای فریب مصرف کنندگان و خریداران قرار داده اند . حتی به تازگی جملاتی در برخی صفحات فضای مجازی و سایت های فروشگاهی برای معرفی محصول به چشم میخورد که اصلا صحت ندارد : ( گارانتی بی قید و شرط ) در جواب همه اینها باید گفت که هیچ شرکتی در هیچ بازه زمانی گارانتی بی قید و شرط ندارد . فریب کپشن و ها و صحبت های پر آب و تاب برخی بلاگر های سودجو را نخورید . همچنین خود شرکت سازنده و یا وارد کننده در معرفی محصول خود در بحث گارانتی ،  فقط به مدت آن اشاره میکند اما از ماهیت آن هیچ صحبتی نمیکند . 

با یک مثال مفهوم را واضح تر بیان میکنم . هر دو شرکت A و B بر روی محصولات خود 12ماه گارانتی وضع کرده اند . اما شرکت A در طول مدت گارانتی بدون محدودیت در تعداد دفعات ، خدمات رایگان انجام خواهد داد و آسیب های ناشی از نوسانات برق ورودی نیز جزو خدمات گارانتی خواهند بود این شرکت فقط شکستگی دستگاه را جزو خدمات رایگان دوره گارانتی نیاورده است . در مقابل شرکت B در طول مدت گارانتی فقط یکبار خدمات رایگان انجام میدهد و همچنین نه شکستگی دستگاه و نه آسیب های وارده از نوسانات برق جزو گارانتی نیستند . حال آن که شرکت B فقط مدت گارانتی را به مشتریان نشان خواهد داد .  

3 - خرید از برند های مطمئن

بسیاری از برند های حال حاضر بازار ، تنها مزیت قیمتی دارند . حال آنکه قطعات بی کیفتی در ساخت آنها به کار رفته و خدمات ضعیفی به مشتریان خود ارائه میدهند . علاوه بر این ، چنین محصولاتی کاتالوگ واقعی ارائه نمیدهند . به این معنی که آمپری که شرکت سازنده برای دستگاه قید کرده واقعی نیست ، دیوتی سایکل واقعی  دستگاه از مقدار درج شده در مشخصات دستگاه کمتر است . گارانتی دستگاه عملا بی فایده بوده و احتمال خرابی دستگاه در جوشکاری بسیار بالاتر است . قبل از خرید ایورتر جوشکاری حتما از جوشکاران حرفه ای ، تعمیر کاران و با تجربه های حرفه جوشکاری مشورت بگیرید تا دچار زیان نشوید .

4 - فریب آپشن های بدون کاربرد را نخورید

اما نکته چهارم . جوشکار و یا مسئول خرید کارگاه باید به خوبی از نیاز خود آگاهی داشته باشد . مقدار آمپر مورد نیاز ، فلز پایه ای که در کارگاه جوشکاری میشود ، تکفاز و سه فاز بودن دستگاه و … از نکاتی هستند که تا به حال شنیده اید . اما سعی بر این است که مطالب جدید در اینجا آموزش داده شود . تعریف های بعضی فروشندگان حضوری و مجازی و بلاگر ها باعث زیان کارگاه خواهد شد . چرا ؟؟ چون بعضا به نحوی از اینورتر خود تعریف و تمجید میکنند و از آپشن های دستگاه میگویند که خریدار برای دستگاهی که اصلا به آپشن های آن هیچ نیازی ندارد سه برابر هزینه میدهد . شاید بپرسید سود این داستان برای فروشنده چیست ؟ جواب روشن است . اکثر قریب به اتفاق فروشندگان قرار داد های خود را با وارد کنندگان و تولید کنندگان به صورت درصدی منعقد میکنند . فی المثل به ازای فروش هر دستگاه ، تولید کننده 10 درصد قیمت کل دستگاه را به عنوان حق فروش به فروشنده میپردازد . بدیهی است که فروشنده به دنبال فروش دستگاه های گرانتر باشد . به عنوان مثال دیده شده که به یک جوشکار در و پنجره اینورتر مخصوص جوشکاری الکترود های سلولزی فروخته شده یا اینکه بعضا کسانی که اصلا به سیستم پالس نیاز ندارند ، اینورتر مجهز به سیتم پالس خریداری کرده اند . چرا که اضافه کردن چنین آپشن هایی روی اینورتر جوشکاری هزینه های زیادی در بر دارد .   

5 - اهمیت محل کار در خرید اینورتر جوشکاری

اینورتر های صنعتی توانایی های بالقوه ای دارند که در همه مناطق میتوان با این دسته از اینورتر ها جوشکاری کرد . اما روی سخنم با کسانی است که برای پرداخت کمتر هزینه ، به دنبال استفاده های صنعتی از اینورتر های خانگی و نیمه صنعتی هستند، با این استدلال که دیگران این کار را بار ها انجام داده اند . به خاطر داشته باشید استفاده از اینورتر های نیمه صنعتی در کار های نیمه صنعتی برا مناطقی است که آب های نسبتا سرد تری دارند . برای مثال تبریز ، اردبیل و … اما در فصل های گرم سال و در شهر هایی مثل یزد ، اصفهان ، شهر های جنوبی که اکثر روز های سال دمای هوا بالاست ، توصیه میشود از اینوررتر های 200 آمپر فقط در حد کار های موقتی و خانگی استفاده کنید وگرنه اینورتر به شدت آسیب میبیند . همچنین لازم به ذکر است انجام خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش ، در شهر و یا استان تولید کننده و یا شهر و استان های مجاور با دردسر کمتر و سریع تر انجام خواهد شد . 

موارد گفته شده در بالا ، نکات جانبی خرید اینورتر بود که کمتر کسی به آن پرداخته است . حال آنکه اینورتر یک محصول مصرفی نبوده و خریداران به دنبال استفاده طولانی مدت و ایمن از این نوع محصولات هستند . بدیهی است که تحقیقات برای خرید چنین محصولی بسیار لازم و ضروری است . 

2 نظر در “5 نکته در باب راهنمای خرید اینورتر جوشکاری مناسب .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − شش =