دسته‌بندی نشده

نکات فنی خرید اینورتر های جوشکاری

نکات فنی خرید اینورتر های جوشکاری | پیشگفتار

پیش تر در یک مقاله به بررسی نکات جانبی خرید اینورتر های جوشکاری پرداختیم . اینکه در زمان خرید به چه عواملی باید توجه کرد . اما اکنون در این مقاله به چند نکته فنی حائز اهمیت اشاره میکنیم . تفاوت این مقاله با مقاله قبلی در نوع موضوعات ارائه شده است که این مقاله جنبه عملی داشته و مطالب این مقاله بیشتر برای بعد از خرید اینورتر به کمک شما خواهد آمد . 

1 - در مورد عنصری به اسم آرک فورس

حتما تا به الان نام اینورتر های دو ولوم را شنیده اید . قشر زیادی از جوشکاران در باب کاربرد این ولوم سوال دارند . از طرفی تولید کنندگان و فروشندگان ، لیست بالا بلندی از کاربرد این ولوم ساخته اند اما از طرفی دیگر جوشکاران پر سابقه بر این باورند که این ولوم هیچ گونه کارایی ندارد . نه بر نفوذ تاثیر دارد ، نه بر پایداری قوس ، نه بر تمیزی فلز جوش و ....اما به راستی کدام طیف حقیقت را میگوید .   در حقیقت ولوم آرک فورس آپشنی است که به نچسبیدن الکترود به قطعه کار در هنگام جوشکاری جلوگیری میکند . 

با تنظیم این ولوم ، زمانی که بر اثر لرزش دست و یا اشتباه جوشکاران ، الکترود بیش از حد به قطعه کار نزدیک شود ، یک جریان اضافی به مدار اضافه شده پس گرمای حوضچه جوش مقداری بیشتر میشود . بر اثر این اضافه جریان ، سرعت ذوب الکترود بیشتر شده و از چسبیدن الکترود به قطعه کار جلوگیری میشود . تاثیر آرک فورس بر روی پایداری قوس و نفوذ ، بسیار بسیار ناچیز تر از آنست که توسط جوشکار حس شود . 

از دیگر کاربرد های این ولوم ، کمک به جوشکاری با کیفیت تر ورق های نسبتا نازک میباشد . به عنوان مثال برای جوشکاری ورقی به ضخامت 1 میلیمتر ، ما ناچارا از الکترود 2.5 استفاده میکنیم . همانطور که میدانید الکترود 2.5 ، طالب جریان بین 70 تا 100 آمپر میباشد . اما از آنجایی که این شدت جریان احتمالا موجب سوراخ شدن ورق میگردد . در این مواقع باز سیستم آرک فورس به کمک جوشکاری خواهد آمد . با پایین آوردن آمپر میتوان از سوراخ شدن ورق جلوگیری کرد اما همانطور که میدانید جریان پایین موجب چسبیدن الکترود به قطعه کار میشود و نه تنها جوشکاری مختل میشود بلکه احتمال آسیب جدی اینورتر نیز بسیار جدی است . تنظیم مناسب ولوم آرک فورس از این پدیده نامطلوب به خوبی جلوگیری خواهد کرد . 

یک نکته بسیار مهم : 

برند هایی هستند که با یک سوراخ روی بدنه اصلی و نصب یک ولوم روی بدنه و نوشتن کلمه ARC FORCE زیر آن ، سیستم آرک فورس تقلبی بر روی دستگاه نصب میکنند . برای دچار نشدن به این نوع اینورتر ها ، شدیدا پیشنهاد میشود ازبرند های معتبر ولو با قیمت بیشتر خرید کنید . برند های نام معتبر بازار ، از آنجایی که چیزی برای از دست دادن ندارند ، از چنین تقلبی در تولید محصولات خود هیچ ترسی ندارند . در خرید اینورتر با پرداخت کمی مبلغ بیشتر ، آسایش و راحتی یک دوره طولانی را برای کار خود بخرید . 

کاربرد ولوم آرک فورس

2 - کاربرد جریان متناوب در اینورتر جوشکاری

حتما تا به الآن راجع به اینورتر های جوشکاری تیگ ( آرگون ) AC/DC مطالبی را شنیده اید و احتمالا این مطلب را میدانید که اینورتر های جوشکاری که قابلیت AC نداشته باشند ، قابلیت جوشکاری آلومینیوم را ندارند . در جواب باید گفت این مطلب کاملا درست است . اما بد نیست دلیل آن را نیز بدانیم . آلیاژ های آلومینیوم و همچنین تیتانیوم و منیزیم ، به محض تماس سطح آزادشان با هوا یک لایه اکسیدی چسبنده و سخت روی خود تشکیل میدهند که همین لایه از خوردگی این آلیاژ ها در هوای آزاد جلوگیری میکند . 

در علم مهندسی به این لابه لایه پسیو یا لایه رویین میگویند . با همه حسن هایی که این لایه برای ما دارد ، عیوبش در هنگام جوشکاری خود را پدیدار میسازد . این لایه دمای ذوبی در حدود 3500 درجه سانتی گراد دارد که در هنگام جوشکاری به صورت کامل ذوب نمیشود . 

مسلما باید این لایه قبل از جوشکاری از بین برود اما چگونه ؟؟ قبلا ذکر شد که در کسری از ثانیه بعد از برداشتن لایه ، این لایه به سرعت تشکیل میشود . پس حذف این لایه از طرق سنگ زدن و یا سمباده زدن ، عملا کاری بیهوده است . 

اما چاره کار جای دیگری است . با اعمال قطبیت مثبت روی تورچ ، ساز و کاری در قوس صورت میگیرد که درست در آنی قبل از جوشکاری لایه محافظ حذف شده و سپس بدون فاصله جوشکاری صورت میگیرد . با اعمال قطبیت مثبت روی تورچ ، عملا مشکل لایه پسیو را حل کرده ایم اما میدانیم که این کار باعث کاهش نفوذ جوشکاری در جوشکاری آرگون میشود . 

اما به راستی چاره کار چیست ؟؟؟

این جاست که سیستم AC به کمکمان می آید . جریان متناوب همانطور که میدانید به این معناست که دائما قطب مثبت و منفی آن در حال تغییر است . و چه عالی که ما در کسری از ثانیه عمل تمیز سازی سطح و در کثری از ثانیه عمل نفوذ را داشته باشیم . هر چند نفوذ در این حالت به خوبی حالت الکترود منفی نیست اما قابل قبول میباشد . البته نباید از آپشنی کارآمد به نام ARC BALANCE غافل شد . 

3 - سیستم پالس در جوشکاری ...

جوشکاری ورق های نازک ، از جمله معضلاتی است که ممکن است با آن دست و پنجه نرم کرده باشید . از جمله آپشن هایی که در این مواقع کارایی مطلق و اثبات شده دارد ، سیستم پالس در جوشکاری است . سیستم پالس با اضافه کردن ناگهانی جریان به صورت منظم و با تکرار ، اگر ولوم ها به درستی تنظیم شده باشند ، میتواند ورق هایی با ضخامت 1 میلیمتر و حتی کمتر را به خوبی اتصال دهد . 

اما چرا سیستم پالس ؟؟ در جوشکاری تیگ ( آرگون ) همانطور که میدانید نازک ترین الکترود موجود در بازار 1.6 میلیمتر قطر دارد . برای کار کردن با این الکترود ، بسته به قطبیت و نوع جریان آمپراژ حدودا باید 70 تا 150 آمپر تنظیم شود . پر واضح است که این مقدار جریان ورق مورد نظر را بیش از حد ذوب کرده و به جای جوش خوردن ورق برش میخورد که برای ما مطلوب نیست . 

اینجاست  که سیستم پالس به کمک سیستم تولید آمده و مشکل را حل میکند . اعمال جریان بالا به صورت آنی و سپس جریان پایین به منظور خنک شدن فلز ، باعث جلوگیری از سوراخ شدن فلز پایه میگردد . فرکانس پالس ، جریان حداکثر ، جریان حداقل و درصد زمانی که جریان در حالت پالس میماند ، از جمله پارامتر هایی است که با تنظیم درست آن میتوان به یک جوش صحیح رسید . 

گفتنی است که تنظیم این تعداد ولوم ، دستور مشخصی نداشته و جوشکار میتواند با استفاده از تجربه خود و آزمایشات مکرر و راهنمایی از افراد خبره تنظیمات صحیح را اعمال کند . این تنظیمات بستگی به متریال پایه ، ضخامت فلز پایه و روال کلی کار جوشکار دارد . 

4 - اینورتر های جوشکاری 200 آمپر

گر چه اینورتر های 200 آمپر میتوانند تا الکترود 3.25 را به راحتی ذوب کنند ، و همچنین در بسیاری از اوقات ما با الکترود 3.25 جوشکاری میکنیم ، اما خرید این اینورتر برای کار های سنگین به دلایل متعدد پیشنهاد نمیشود . برای کار هایی نظیر ساختمان سازی ، سوله سارزی ، پر کردن پاس های درز اتصال مخازن و لوله ها پیشنهاد ما در این مورد حداقل استفاده از اینورتر های 250 آمپر میباشد .

5 - اینورتر های سلولزی

احتمالا تا الآن نام اینورتر های سلولزی را شنیده اید . در ساخت این اینورتر ها اصلا از سلولز استفاده نشده است در حقیقت این اینورتر ها مخصوص جوشکاری الکترود های سلولزی هستند که در خطوط لوله کاربرد دارند آن هم در جوشکاری پاس اول و دوم . بنابراین اگر در خطوط لوله و ساخت مخازن مشغول نیستید اقدام به خرید این نوع اینورتر نکنید . این نکته را به خاطر بسپارید که بعضی فروشندگان و بلاگر ها چون قرارداد خود را با تولید کننده و یا پخش کننده به صورت درصدی انعقاد میکنند به نفعشان است که اینورتر های گران قیمت تر را به فروش برسانند . چرا که میزان سود بیشتری کسب میکند . دیده شده که به برخی جوشکاران صنعت در و پنجره سازی ، اینورترسلولزی فروخته شده در حالی که اصلا به این اینورتر نیاز ندارند . عیب کار اینجاست که اختلاف قیمت یک اینورتر معمولی مناسب این کار و اینورتر سلولزی واقعا قابل توجه است . پس کاملا کار خود و ملزومات آن را بشناسید تا متحمل ضرر نشوید . 

6-فریب ابعاد دستگاه را نخورید

مشخصات و کارایی یک اینورتر را فقط از کاتالوگ اینورتر دریافت کنید . دقت کنید که شرکت سازنده تا چه قطر الکترودی را مناسب کارکرد دائم دستگاه میداند . باور کنید برند هایی هستند که یک سیستم اینورتر ساده و خانگی را روی یک بدنه بزرگ فلزی نصب میکنند تا به مشتری القا شود که اینورتر پر قدرت خریده و از خرید یک اینورتر پر قدرت یا قیمت مناسب راضی باشد . حال آنکه مشتری فریب خورده است . و برای چندمین بار تاکید میکنیم که از برند های معتبر و قابل اعتماد خرید کنید حتی اگر قیمت بیشتری داشته باشد . 

7 - مفهوم حیاتی دیوتی سایکل

اینورتر های جوشکاری در حداکثر آمپرشان به صورت دائم توانایی کار ندارند . باید به مفهوم مهمی به نام دیوتی سایکل که در کاتالوگ محصول باید درج شده باشد ،دقت نمود . به عنوان مثال در کاتالوگ یک محصول اگر نوشته شده که این محصول در 200 آمپر دیوتی سایکل 60 درصد دارد . این بدین معناست که در هر ده دقیقه جوشکاری دستگاه چهار دقیقه باید استراحت کند . نکات مهم در این بحث توجه به مفهوم دیوتی سایکل است . اگر جوشکاری شما به شکلی است که دائما نیاز به قطع و وصل کردن جریان جوشکاری دارید ، به یاد داشته باشید که مجموع زمان های قطع بودن و وصل بودن جریان جوشکاری باید 6 دقیقه و زمان استراحت 4 دقیقه باشد (با فرض آنکه دستگاه در آن مقدار آمپر دیوتی سایکل 60% دارد ) . و اینکه دستگاه را در زمان استراحت خاموش نکنید و بگذارید دستگاه توسط فن خود ، خنک شود . 

 به شدت پیشنهاد میشود در هنگام خرید فقط روی آمپری که دستگاه دیوتی سایکل 100 درصد را در آن تامین میکند حساب باز کنید . برند های معتبر برای هر اینورتر رنج الکترود معرفی میکنند به این معنی که با این اینورتر ، این قطر الکترود و قطر های پایین تر از آن را به صورت دائم میتوانید جوشکاری کنید . برای مثال اینورتر IT250C ایران ترانس توانایی ذوب دائم الکترود تا قطر 4 میلیمتر را داراست که رنج آمپر 120 تا 160 را میطلبد . 

توجه : درصورت رعایت نکردن این نکته احتمال آسیب دیدن دستگاه بسیار بالاست و هیچ برندی هیچ مسئولیتی در قبال آسیب قبول نخواهد کرد . 

مطالعه سایر نکات از سایت ابزار مارکت

نکات گفته شده در بالا و در مقاله قبلی یعنی مقاله نکات جانبی در خرید اینورتر جوشکاری نکاتی است که اگر در خرید اینورتر برای کار خود سردرگم هستید به شدت کاربردی اند . این نکات به مرور زمان به روز تر و جامع تر خواهند شد . پس با ما همراه باشید . 

3 نظر در “نکات فنی خرید اینورتر های جوشکاری

  1. خیلی جامع و کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =